جعبه فرمان یکی از مهمترین قطعات سیستم فرمان است که وظیفه افزایش گشتاور، تبدیل حرکت دورانی به خطی و تغییر صفحه دوران غربیلک به صفحه مکانیزم را به عهده دارد. جعبه فرمان انواع و اقسام مختلفی دارد که بسته به نوع آن کیفیت عملکرد متفاوتی از خود نشان میدهند.
وظایف جعبه فرمان در اتومبیل
این بخش از سیستم فرمان که اصلیترین قسمت آن محسوب میشود ضمن انتقال گشتاور دست راننده به چرخها، فرایند افزایش این گشتاور را نیز انجام میدهد. جعبه فرمان روی اتاق خودرو وصل میشود و گشتاور و دَوَران فرمان را توسط مفصلها و سیبکهای سیستم فرمان به سگدست منتقل میکند. این قسمت از سیستم فرمان انواع مختلفی دارد و هر نوع از اجزای مخصوصی تشکیل شده است. اما وظایف جعبه فرمان برای همه انواع آن یکی است و تغییری نمیکند. این وظایف شامل موارد زیر میشود:
– افزایش گشتاور و کاهش حرکت چرخشی و جا به جایی دَوَرانی دست راننده
– تغییر صفحه دوران غربیلک فرمان به صفحه مکانیکی فرمان
– تبدیل حرکت چرخشی و دورانی غربیلک به حرکت خطی اهرمبندی فرمان
تنوع جعبه فرمان در کیفیت ارائه این وظایف تاثیر بسزایی دارد. هرچه کیفیت خدمات جعبه فرمان بیشتر باشد کنترل فرمان برای راننده راحتتر و نرمتر است. اما در عین حال اساس طرز کار همه انواع جعبه فرمان مشابه است. به این ترتیب که وقتی راننده غربیلک فرمان را می چرخاند ، این گشتاور و حرکت دورانی به جعبه فرمان منتقل می شود. جعبه فرمان حرکت دورانی غربیلک را به حرکت خطی تبدیل کرده و از طریق میله بندی فرمان یا شغالدستهای چپ و راست به سگ دست منتقل میکند. سگ دست روی سیبکها، به داخل یا خارج میچرخد و این حرکت سبب پیچیدن چرخها و به چپ یا راست میشود.